סדר תפילות יום כיפור

סדר תפילות יום כיפור

יום הכיפורים הוא יום צום חמור וקדוש מאד לעם ישראל

הוא נקרא כך כיוון שביום זה האדם צם על מנת לכפר על מעשיו ולקבל רחמים וכפרה מאת הקדוש ברוך הוא. יום כיפור הוא מעין דף חלק, בו מתכפרים עוונותינו ואנו מתחילים מחדש.

רוב רובו של עם ישראל נוהג לצום ולקיים את צום זה בשל חשיבותו הרבה. החיבור והאמונה קיים אצל כל יהודי ויום זה מוקדש כל כולו לקשר עם השם הרחמן שגואל אותנו מצרותינו.

יום כיפור הוא יום בו האדם אינו עושה מלאכה בה הוא רגיל יום יום, אלא יום למחשבה, תפילות רבות וחשבון נפש.

כמו כן ישנם חמישה איסורים מיוחדים שבאים לייסר את האדם ביום זה שהם כמובן, הימנעות מאכילה ושתייה, הימנעות מסיכה (מריחת קרמים ושמנים על הגוף), רחיצה, נעילת נעל מעור וקיום יחסים אינטימיים. לכל האיסורים האלו ישנם דקדוקים והלכות שצריך ללמוד ולעיין בהם לפני הצום.

התפילות ביום הכיפורים ,מהוות חלק מהותי מיום קדוש זה , ומבקשת סליחה ומחילה מריבון העולמים . התפילות ביום כיפור הם רבות, מרגשות ואף שונות מהתפילות הרגילות.

מחזורים ליום כיפור

ביום הכיפורים אנו מתפללים בבתי הכנסת מסידור הנקרא מחזור ליום כיפור. כמובן שישנו מחזור לכל עדה, מחזור ליום כיפור נוסח עדות המזרח, מחזור ליום כיפור נוסח ספרד ומחזור ליום כיפור נוסח אשכנז.

ביום הכיפורים מתפללים חמש תפילות. בתפילות אלה יש תוספות המיוחדות ליום זה. אומרים וידוי בתוך תפילת שמונה עשרה, אומרים את "סדר העבודה" בתפילת מוסף ובסוף היום מתפללים את תפילת נעילה.

התפילה הפותחת שנמצאת במחזור ליום כיפור נוסח אשכנז, היא ׳כל נדרי׳ בה אנו מתחרטים על כל השבועות והנדרים שנדרנו ונשבענו על עצמנו או על אנשים אחרים, מבקשים סליחה וכפרה.

תפילת ׳כל נדרי׳ מופיעה גם במחזור ליום כיפור נוסח עדות המזרח ומחזור ליום כיפור נוסח ספרד, אך בנוסחים אלו המחזור אינו פותח בתפילה זו.

במחזור ליום כיפור נוסח ספרד ובמחזור ליום כיפור נוסח עדות המזרח, התפילה פותחת במזמור ׳לך אלי' שמביע את אהבתנו לקדוש ברוך הוא, את הרצון להיות מחוברים אליו ואת הידיעה שהכל ממנו.

סדר תפילות יום כיפור

וידוי הוא אוסף של חטאים, מטרת הוידוי היא שהאדם יוציא מפיו ויתוודה על אשר חטא במשך השנה. העניין הוא שברגע שהאדם מתחרט על כך ומוציא זאת מפיו הוא מבין את גודל העניין ולא ירצה לחזור על כך בעתיד.

סדר העבודה מהווה תיאור מפורש מה היה עושה הכהן הגדול ביום הכיפורים בזמן שבית המקדש היה קיים. צריך להבין שהקדושה ביום כיפור היא עליונה.

המקום הקדוש ביותר ליהודים הוא קודש הקודשים שהיה בבית המקדש, האיש הקדוש ביהדות הוא הכהן הגדול והזמן הקדוש ביותר הוא יום הכיפורים.

כלומר שלושת הקדושות באות (הזמן, המקום והאדם ) באות לידי ביטוי באופן שלם, באותו זמן, בסנכרון. ביום הכיפורים בזמן שבית המקדש היה קיים עיני כל ישראל היו נשואות לכהן הגדול שיכפר עליהם.

התפילה האחרונה , ביום הכיפורים היא תפילת נעילה. התפילה שנועלת, חותמת את יום הכיפורים. בתפילה זו יש תקווה גדולה למתפללים שהקב"ה יחתום אותם לשנה טובה. שהצום והחרטה יתקבלו והם יזכו לחתימה טובה.

גמר חתימה טובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *