שירותי קצין בטיחות בתעבורה - גם כשהצי קטן

שירותי קצין בטיחות בתעבורה – גם כשהצי קטן

תקנות התעבורה מצביעות על מספר ברור ומוחלט, של כלי רכב, שכאשר מגיע גודלו של צי הרכב אליו.

על בעלי הארגון, החברה, מוטלת החובה על פי חוק להיעזר בשירותי קצין בטיחות אשר ינהל את צי הרכב של הארגון על ידי מינויו של קצין בטיחות בתעבורה במיקור חוץ או כעובד החברה.

מנגד, נציג אנו עמדה חד משמעית, הגורסת כי ללא קשר לגודלו של צי הרכב. טובת הארגון והחברה הנה העברת מלוא הסמכויות הנוגעות לצי הרכב שלה לידי חברה המעניקה שירותי קצין בטיחות בתעבורה.

האם מומלץ להיעזר בשירותי קצין בטיחות בתעבורה לניהול צי רכב קטן?

הגדרות לגודל צי הרכב המחויבות בשירותי קצין בטיחות

תקנות התעבורה מציינות את מספר כלי הרכב בצי רכב המחייב מינוי נציג של חברה לשירותי קצין בטיחות בתעבורה כמנהל לצי הרכב שעליו להיות נוכח ופעיל באתר החברה או הארגון.

לכלי הרכב בפועל מספר קטגוריות אולם הם מתחלקים לרכבים פרטיים ולרכים שאינם פרטיים ללא קשר לגודלם ותפקודם. הרכבים הפרטיים שייכים לקטגוריה אחת וכל רכב, משאית, מונית, אוטובוס או רכב עבודה. אלה כולם משתייכים לקטגוריה השנייה.

צי רכב המחויב במינוי קצין בטיחות בתעבורה להפעלתו ימנה:

  • 40 (ארבעים) כלי רכב פרטיים.
  • 20 כלי רכב שאינם רכבים פרטיים (מסחריים, נוסעים, עבודה וכו').
  • 20 כלי רכב שחלקם פרטיים וחלקם אינם פרטיים (מסחריים, נוסעים, עבודה וכו').

לא נרחיב את בסיס לתקנות התעבורה אך נוסיף ונדגיש כי בשנים האחרונות גם בעלי ארגונים אשר צי הרכב שלהם קטן משמעותית מהמספרים שהוזכרו נוהגים להעביר את ניהול צי הרכב לידי חברות המתמחות במתן שירותי קצין בטיחות בתעבורה וזאת מטעמים של טובת הארגון גרידא.

הסיבות להאצלת הסמכויות לחברה לשירותי קצין בטיחות בתעבורה

כאשר צי הרכב קטן יחסית. בין אם מדובר בארגון וותיק, קטן. ובין אם מדובר בארגון מתפתח, שצי הרכב שלו עדיין לא הגיע למספרים המחייבים מינוי קצין בטיחות בתעבורה.

הרי שהאחריות כולה על צי הרכב, ניהולו, החזקתו, הדרכת נהגים, חידוש וקניית רכבים ומגע עם גורמי חוץ (משטרה, חברת דלק וכו') נופלת על כתפיו של בעל הארגון או המנכ"ל.

גם אם הבעלים או המנכ"ל ברוב המקרים יעבירו את הטיפול בפועל למנהלי משנה או בעלי תפקידים זוטרים בארגון. לא יהיה בכך כדי לגרוע מאחריותם הישירה לכל הנעשה בתחום הרכב של החברה.

במקרים אלה ניהול צי הרכב (במקרה הטוב) נתון בידיו של אדם יחיד או מחולק לגורמים שונים אך עדיין האחריות החוקית היא של הבעלים או המנכ"ל.

לפניכם דוגמא לבזבוז משווע של משאבי ניהול כאש צי הרכב הקטן מנוהל על ידי הבעלים. ובמקרה של ביזור האחריות הרי שמדובר בבזבוז משאבי ניהול בתוספת בזבוז שעות עבודה.

מכיוון שבעלי המפעל עדיין נשאר האחרי כלפי החוק הרי שעליו להשקיע משאבי ניהול לשם פיקוח והקפדה על נהלי החברה כמתבקש. גם אם מונו לשם כך בעלי תפקידים אחרים ובלבד שאינם קצין בטיחות בתעבורה.

הניסיון וריבוי כלי הרכב הביאו גורמים לכך שמרבית החברות שמחזיקות צי רכב. פרטי, מסחרי, הסעות משא או רכבי עבודה.

יקשרו עצמם עם חברה המעניקה שירותי קצין בטיחות בתעבורה שלצד החיסכון במשאבי ניהול וכוח אדם של החברה מעצם היותה מקצועית בתחום ניהול ציי הרכב משפיעה באופן חיובי ומובהק על תפעולו של צי הרכב.

שיפור ברמת התחזוקה, שיפור בהדרכה ופיקוח על נהגי החברה, הוזלה משמעותית בהוצאות הדלק וברכישות כלי רכב חדשים.

לסיכום נצביע על כך שאם בעבר היו בעלי חברות ומנהלי ארגונים שואפים להקטין את מעורבותו של קצין בטיחות בתעבורה בניהול צי הרכב הרי שכיום המגמה היא הפוכה וקיים אפילו ביקוש הולך וגובר לשירותי קצין בטיחות בתעבורה גם מצד חברות בינוניות וקטנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *